Elektromos töltés

Aktuális ügyekA töltőtelepítés elősegítése és az elektromobilitás terjedésének lehetőségei

Magyarországi elektromobilitás még gyerekcipőben jár. Ennek fő oka, hogy viszonylag kevés a szakmailag hatékony kommunikáció a parkolási iparág és a töltőforgalmazó cégek, valamint a parkolási iparág és az állami döntéshozók között. Pedig a töltőállomások parkolóhelyek mellé kerülnek. Az alábbiakban a legfontosabb területeket vesszük sorra




Az E-mobilitással kapcsolatos OTÉK szabályozás 2016. év elején jelent meg. Mivel ez a téma meglehetősen új volt minden szereplőnek, így elég sok nyitott kérdés marat. 2016 év végéig érdemben nem igazán indult be az elektromos töltők telepítése. A töltőállomásokról szóló OTÉK rendelthez kattintson a Bővebben gombra.

Üzleti modellek

Az OTÉK rendelet önmagában kevés volt az e-mobilitási infrastruktúra kiépüléséhez. A problémák többek között az alábbiak voltak:

  • Nem voltak pontosan definiálva a töltők műszaki paraméteri.
  • A töltő áramszükséglete sokszor nem állt rendelkezésre azon a ponton, ahol a töltőt telepíteni kellet vagy szerették volna. A kábelezés költségei óriásiak.
  • A szakma nem ismerte a töltő típusokat, a gyártókat az árakat, így nem tudtak döntést hozni.
  • A garázsok üzleti terveibe sem voltak bekalkulálva a töltőtelepítés költségei.
  • Nem került módosításra az energiakereskedelemmel kapcsolatos törvény, így a töltések elszámolása körüli helyzet nem volt tiszta.
  • Hiányoztak az üzleti modellek, ami alapján ezt a szolgáltatást egy garázsüzemeltető cég nyújtani tudja.
  • Nem készült el a végrehajtási rendelet, így az OTÉK vonatkozó előírásait csak kevesen tartották be.

Elektromos töltőállomások

Elektromos töltőállomásokból meglepően sokfélét lehet kapni a piacon. Kapacitás tekintetében néhány kW-tól kb. 50kW-ig kínálnak típusokat. Telepítés helye szerint egy töltő lehet fali vagy álló. Ezen kívül fontos még, hogy a töltő váltóárammal vagy egyenárammal üzemel; utóbbival gyorsabban lehet tölteni. Jelenleg több alternatíva fut párhuzamosan az üzemeltetésre:

  • A parkolástechnikai cégek olyan megoldásban gondolkodnak, aminek lényege, hogy az ügyfél a fizető automatánál a parkolójeggyel együtt egy helyen fizethessen a töltésért.
  • Alternatív megoldás a parkolóhelyek bérbeadása (hasonlóan az autómosókhoz) egy e-mobilitás szolgáltató cégnek, aki saját maga szedi be a töltésnek a díját és számol el az energiaszolgáltató felé.
  • Mobiltelefonos fizetés valószínűleg mindkét esetben lehetséges lesz.

Témába vágOlvasson bele a kapcsolódó blogbejegyzésekbe




Érintett az Elektromos töltés témában? Együttműködne?Keressünk közösen kapcsolódási pontokat!
Vegye igénybe tanácsadási szolgáltatásunkat!

Rólunk mondták

Blogbejegyzések

Tapasztalt SmartCity szakértőt keres?

Close