Köztéri technológia

Aktuális ügyekIT innovációk a közvetületi parkolási szolgáltatás biztosításáshoz és ellenőrzéséhez

A közterületi parkolásüzemeltetésben a szűk keresztmetszetet mindig a parkoló automaták műszaki paraméterei jelentetik. Ennek következménye, hogy a parkolási rendeletek is csak olyan lehetőségeket tartalmazhatnak, amit ezek az eszközök le tudnak kezelni. Pl: ha egy közterületi parkoló automatába csak érmét lehet bedobálni papírpénzt nem – akkor igen csak kényelmetlen napijegyes parkolási opcióról rendeletet alkotni. Hasonlóan vegyes érzelmeket keltető terület a parkoló ellenőrök tevékenységének megreformálása is: Az IT eszközök fejlődésének köszönhetően úgy tűnik változások várhatók.

Megérjük-e egyszer, hogy a parkoló ellenőr a feledékeny autóst ne büntesse, hanem – kényelmi díjért – elindítsa helyette a mobilparkolást?




Okos automata és parkoló kioszk

Eltűnnek-e a parkoló automaták – a telefonfülkékhez hasonlóan- az utcákról valaha? Az első budapesti parkoló órák felszerelése óta több mint 20 év telt el, ezalatt az idő alatt a parkolóórák felett jócskán eljárt az idő, sok közülük már megérett a cserére.

A mobilparkolás népszerűsége miatt szakmai körökben is egyre többen gondolják úgy, hogy a parkoló automaták az elkövetkezendő 10 évben feleslegessé válhatnak. Fennmaradásuk csak úgy lehetséges, ha ezek az eszközök további hasznos és értelmes funkciókkal bővülnek: azaz átalakulnak egyfajta „parkoló kioszkká”, ahol segítséget vagy információt lehet kérni, vagy valamiféle ügyintézésre van lehetőség.

A közterületi fizetőparkolás ellenőrzése nem volna lehetséges IT támogatás nélkül. Az ellenőröknél található PDA-k, a rajtuk futó alkalmazások és a backoffice rendszerek is rengeteget fejlődtek az utóbbi két évtizedben. Automatikusan kommunikálnak a BM KEKKH rendszereivel, a Postával, használják az ÜGYFÉLKAPUT, követik az ellenőr mozgását, fényképeznek, támogatják az ügyfélszolgálati munkát és vezetői jelentéseket készítenek. stb.

Amikor a Google 2013-ban – kísérleti jelleggel – elkezdte értékesíteni a Google Glass nevű okosszemüveget, a fejlesztő cégek potenciális lehetőséget láttak a parkolási területen való alkalmazásban. Az okos szemüveg kamerájához rendszámolvasó szoftver készült, így a parkoló ellenőrnek elég csak ránézni egy adott rendszámra annak leolvasáshoz. A Google Glass-t végül leállították, viszont más gyártók továbbra is a piacon vannak, így ezekhez a szemüvegekhez ma is van lehetőség ilyen megoldást társítani.

Automatikus parkolásellenőrzés

Külföldön egyre több helyen intenek búcsút a hagyományos parkolás ellenőrzésnek. A parkoló ellenőrök munkáját – ha nem is teljesen egészben – de kiváltják a kamerával felszerelt parkolás ellenőrző járművek: autók és motorok, sőt újabban már biciklire is szerelnek kamerákat. Az automatikus parkolásellenőrzés gyors és pontos, nem szükséges autóról-autóra manuálisan beütni a rendszámot – ezt elvégzik a jármű szerelt rendszámolvasó kamerák menet közben!

A leolvasott rendszámokat a háttértámogató rendszerek összehasonlítják azzal az adatbázissal, ami a parkolási jogosultságokat (óradíjas fizető parkoló vagy más egyéb engedéllyel rendelkező autó) tartalmazza. Amennyiben nincs érvényes jogcím a parkolásra a rendszer – emberi beavatkozás nélkülautomatikusan pótdíjat állít ki.

Parkolóhely foglaltság, kültéri érzékelők

Ahogy a parkolóházakban és mélygarázsokban már megszokhattuk, hogy a parkolóhelyek feletti kis piros/zöld lámpa jelzi az adott hely foglaltságát. Ehhez hasonló megoldás közterületen is létezik, a különbség annyi, hogy az érzékelő nem az autó felett, hanem alatta található. A padlószenzorok a legmodernebb IoT megoldások a parkolási technológiák piacán. Segítségükkel pontosan meghatározható egy parkolóhely foglalt vagy szabad státusza és még számtalan statisztikai adat is nyerhető.

Az intelligens közlekedésirányítás fontos része a külső parkolásirányítás, aminek segítségével mérsékelhetők a torlódások. A parkolóhelyet kereső autóvezetők figyelmének felhívásaés tudatos irányítása – a szabad parkolóházak felé a garázsüzemeltetők és a helyi önkormányzatok közös érdeke. Míg külföldön gyakori, Budapest utcáin még csak itt ott elvétve lehet találkozni ilyen megoldásokkal. Az okos parkolásirányítás alkalmazásával jelentősen lehet csökkenteni a fölösleges parkolóhelyet kereső forgalmat és így a CO2 kibocsátást is.

Témába vágOlvasson bele a kapcsolódó blogbejegyzésekbe




Érintett a Köztéri technológiai témában? Együttműködne?Keressünk közösen kapcsolódási pontokat!
Vegye igénybe tanácsadási szolgáltatásunkat!

Rólunk mondták

Tapasztalt SmartCity szakértőt keres?

Close