Parkolásszabályozás

Aktuális ügyek

A parkolásszabályozás “örökzöld” téma. Ahogy a társadalmi és technológiai környezet változik, fejlődik a jogalkotó, az üzemeltetők és az érdekvédelmi szervezetek is mindig újabb és újabb kihívásokkal szembesülnek. Ezeket a témákat mindenképpen szükséges megvitatniszakmai és akár társadalmi szinten is –  hiszen komoly, tovagyűrűző hatásaik lehetnek.




Dinamikus árazás

Néhány éve San Franciscoban mutatták be azt a parkolási rendszer, ami képes arra, hogy napközben – a foglaltságtól függőenemelje vagy épp csökkentse az utcai parkolás díját. A rendszerbe állított parkoló automaták egy központi számítógéppel vannak összekötve, ami – a statisztikák és a várható forgalom alapján – dinamikusan változtatja a parkolási díjat az alapdíjhoz képest +/- $0.25 tartományban.

A technológiáról részletek az SFPark oldalán találhatók részletesebben.

Környezetterhelési díj

Dugódíj magyarul. Sokak kedélyét borzolja, de vajon valódi megoldást jelenet-e a közlekedési torlódások csillapítására? A 3-as metró megépítését az EU támogatta, cserébe Budapest vállalata, hogy bevezeti a dugódíjat. Az ügy azonban már régóta húzódik és közben a társadalom és a technológia is meglehetősen sokat változott, fejlődött.

A dugódíj helyett a világ más városaiban – ma már – inkább un. integrált parkolás menedzsment rendszert alkalmaznak. Ez különféle olyan elemeket tartalmaz, amik elősegítik, hogy az autósok ne vegyenk részt feleslegesen a forgalomban.

A városmagra nehezedő forgalom csökkentését segítő megoldások pl: a P+R parkoló hálózatok, a jó tömegközlekedés, sétálóutcák nagy száma, mélygarázsok a helyi lakosságnak, a közbringa és autómegosztó rendszerek. Ezek együttesen Budapesten – ami nem 10, hanem csak 2 milliós város – már képesek volnának a dugódíjjal egyenértékű megoldást kínálni.

Rendszám alapú parkolás

A mobilparkolás ilyen, de itt most nem erről van szó. Már Magyarországon is van olyan város, ahol a parkoló automatán meg lehet adni a parkoló autó rendszámát. A parkolás így bekerül egy felhő alapú rendszerbe, ami így kvázi olyanná válik mintha mobillal indították volna el a parkolást. Számos kényelmi funkció kapcsolódhat hozzá. Például valaki korábban regisztrálta a mobilszámát a parkolási cégnél, kaphat SMS-t arról, hogy lejár a parkolójegye. Emellett számos előnyt kínál az üzemeltetőnek: a futó parkolások egyszerre látszanak az adatközpontban, így az ellenőrzés is könnyebbé és sokkal pontosabbá válik.

Parkolóházak ingatlanadója

Ellentétes érzelmeket vált ki a garázstulajdonosok körében az ingatlanadó mértéke. Ennek megértéséhez látni kel, hogy Budapesten, egy közterületi parkolóhely éves árbevétele kb.  1 mFt körül van – persze csak abban akkor, ha parkolóhelyen nem helyi lakos áll az ingyenes lakossági engedélyével. Ez esetben az önkormányzat nem keres semmit. 

Hogyan tud több bevételre szert tenni az Önkormányzat? Ennek egyik módja, hogy a helyi lakosok a magán tulajdonú parkolóházakban vagy mélygarázsokban parkolnak. Ekkor a felszabaduló közterületi parkolóhelyre már más – pl. ügyintézés miatt parkoló – autós áll, ami így bevételt hoz.

A magán tőkéből épült parkolási létesítmények segítik az önkormányzatot. Így érthetetlen, hogy miért kell még pluszban ingatlanadót is fizetniük? Hiszen ha nem volnának garázsok, az Önkormányzatoknak kevesebb bevétele lenne.

Témába vágOlvasson bele a kapcsolódó blogbejegyzésekbe




Érintett a Parkolásszabályozási témában? Együttműködne?Keressünk közösen kapcsolódási pontokat!
Vegye igénybe tanácsadási szolgáltatásunkat!

Rólunk mondták

Tapasztalt SmartCity szakértőt keres?

Close