A belvárosi területeken jelentkező parkolóhelyhiány nem csak a közlekedésben okoz problémákat, hanem az élet más területein is. Ha nem tudunk rendezett körülmények között – gyorsan és kényelmesen – leparkolni, az késésekhez, tilosban parkoláshoz, sőt rossz esetben mikuláscsomaghoz is vezethet. Pedig a parkolóházakban sokszor vannak még szép számmal üres parkolóhelyek, az üzemeltetők, pedig tárt karokkal várják – várnák az autósokat.
A parkolási szokások befolyásolására több lehetőség is kínálkozik. Például lehet ez valamilyen állami szabályozás, törvény vagy rendelet, infrastruktúra (parkolóház és mélygarázs) építés, vagy valamilyen akció, de akár még jutalom is. Az okosság abban van, ha az üzemeltető tud olyan megoldást kínálni az autósoknak, ahol a saját költségei és az ügyfél oldalon elvárt hatások egybevágnak és mindez még igazodik is az adott helyzethez.
Egy most közzétett – a holland CROW (Tudásplatform az infrastruktúra, a közlekedés, a közlekedés és a közterület számára) által készített – parkolási szokásokról szóló tanulmány teljes áttekintést ad az e témában rendelkezésre álló releváns szakmai ismeretről, konkrét esetekkel is alátámasztva.
A kulcsfontosságú tanulságok sokszor elméleti ismereteken, máskor gyakorlati példákon, megint máskor pedig, amolyan jól bevált ökölszabályokon alapszanak.
Íme hét irányelv a CROW tanulmányból, optimális parkolási rendszerek kialakításához:
- PARKLÓHELY FOGLALÁS: a parkolóhely foglaló (pre-booking) rendszerek 50%-al képesek csökkenteni a parkolóhely keresgélés során az autóval megtett távolságot – ahhoz képest, amikor vaktában keresünk parkolóhelyet.
- ÁR/ÉRTÉK ARÁNY: a 80% -os átlagos kihasználtság azt jelenti, hogy a parkolóhelyek kihasználtsága megfelelő és a parkolóhely keresésére fordított idő optimális. A 60%-nál kisebb kihasználtság azt jelenti, hogy adott parkolási zónában az árak „túl magasak”. A 90%-nál nagyobb kihasználtság azt jelenti, hogy adott parkolási zónában az árak „túl alacsonyak”.
- REJTETT KAPACITÁSOK: az összes parkolóhely kétharmada nyilvános, egyharmada pedig privát. Azt feltételezve, hogy a privát a parkolóhelyek (parkolóházak, mélygarázsok) fele általában sajnos üres, a parkolási kapacitás akár 20%-kal is növelhető egy adott területen.
- FIZETÉSI SZOKÁSOK: azok az autósok, akik távozáskor – a parkolás végén – távozáskor fizetnek, átlagosan 7%-kall tovább parkolnak.
- SZABAD KAPACITÁSOK: napközben a bevásárlóközpontok, irodaházak, oktatási és más intézmények parkolóiban a szabad parkolóhelyek aránya 10-15%. Ugyanezek a parkolóhelyek az éjszaka folyamán üresek és így – már évek óta – kihasználatlanok.
- PARKOLÁS IRÁNYÍTÓ TÁBLÁK: az autósok 56%-a veszi észre a parkolásiránytó táblákat, de csak 12% az, aki hajlandó is a táblák iránymutatását követni.
- ÜGYFÉLHŰSÉG PROGRAMOK: a parkolási ügyfélhűség programok – egy ügyfélre vetítve – kb. 2-6%-os éves bevételnövekedést eredményeznek.
Tetszett a cikk? Osszátok meg minél többen!Bízunk benne, hogy egy szép napon a parkolás is kellemes élmény lesz.
További cikkekOlvasson bele ezekbe is! Megéri.
-
Fürjes és Vitézy is bírálja a kerékbilincs újbóli alkalmazását a fővárosban
A Miniszterelnökség államtitkára bírálja, hogy ismét alkalmaznák a kerékbilincset a budapesti utakon a 2020-as fővárosi költségvetési javaslat szerint.
február 19, 2020 -
Hat tipp arra, hogyan pörgessük fel egy parkolóház forgalmát
A parkolóházak és mélygarázsok is a piac törvényi szerint működnek – szolgáltatásokat nyújtanak – tehát az ügyfelekért nekik is ugyanúgy meg kell küzdeni, mint egy étteremnek vagy más kereskedelmi vállalkozásnak. A garázsok ma is jelentősen le vannak maradva a kereskedelmi és szolgáltató cégektől a marketing területén, de sosem késő elkezdeni kommunikálni az ügyfelekkel; az alábbiakban összeszedtük a pár fontos teendőt.
május 2, 2017 -
A hat legsúlyosabb vezetési hiba parkolóüzemeltető cégeknél
Az itt bemutatott hiányosságok legfontosabb üzenete, hogy miattuk a közcélú garázsok jelentős mértékű bevételektől esnek el, ez pedig kockára teszik a megtérülésüket!
április 27, 2017 -
10 meglepő tény, amiért Neked is érdemes garázsban parkolni
Miért parkolnak az emberek az utcán, ha van egy jó parkolóház vagy mélygarázs a közelben? Összeszedtem a 10 legfontosabb érvet, ami garázsok mellett szól: ha van rá lehetőség ne parkoljunk az utcán, hanem álljunk inkább be egy közeli fedett parkolóba! Megéri!
április 27, 2017 -
Ezek kellenek egy mélygarázsprojekt sikeréhez
A parkolóházak és mélygarázsok építése befektetői körökben az utóbbi időben nem tartozott kimondottan a slágertémák közé. Annak tükrében, hogy a négyzetméterre vetített hozam általában szerényebb, mint egy iroda vagy bevásárló központnál, ez még érthető is. Emellett egy felelőtlenül előkészített projekttel könnyen a TV-be is lehet kerülni. Lehet-e ez másképp? Hogyan lehet már kis változtatással is sikereket elérni?
április 26, 2017 -
A szakértő szemével: a parkolási cégek kockázatkezelési gyakorlata I.
A parkolási és garázsipari cégeket sok szempontból lehet vizsgálni, most azonban egy biztosítási alkusz szemszögéből nézzük meg a dolgokat; Modesto Tamást, a Modesto Insurance Biztosítási Alkusz Kft. igazgatóját kérdeztük.
április 26, 2017