Minden autós út valamilyen parkolóhelyen fejeződik be, amit azonban először meg kell találni. A zsúfolt belvárosok forgalomterhelésének mintegy harmadát okozza közvetlenül a parkolóhely-keresés, különösen az útmenti szabad helyek ritkák.
A Statista online-portál szerint az autóvezetők 87 százaléka intenzíven érdeklődik a parkolóhelyek felkutatását egyszerűsítő megoldások iránt.
„A parkolóhelyek hosszas és körülményes keresgélése időigényes és stresszes feladat”
– véli Dr. Dirk Hoheisel, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. A közösségi alapú parkolás (Community-based Parking) formájában a Bosch nyitott szolgáltatás-platformot fejlesztett ki a stresszmentes parkolóhely-keresés érdekében. Különlegessége, hogy az autók önállóan találják meg, illetve jelentik az út mentén szabadon álló helyeket. Az információk ezt követően egy digitális parkolási térképen jelennek meg, s a szolgáltatásban résztvevő minden jármű számára – például a navigációs rendszeren keresztül – rendelkezésre állnak. Az autósok így kerülőutak nélkül juthatnak el a szabad helyekhez, ami jelentősen lerövidíti a keresgélést, illetve mérsékli a környezet terhelését.
Egy mindenkiért, mindenki egyért
„A közösségi alapú parkolással az autók tulajdonképpen egyfajta érzékelővé válnak a tárgyak internetének (IoT) hálózatában, városaink pedig még okosabbak lehetnek”
– magyarázta Hoheisel. Az út mentén szabadon álló parkolóhelyek felismeréséhez a Bosch az immár csaknem minden harmadik új gépkocsiban rendelkezésre álló parkolási asszisztens ultrahangos érzékelőit veszi igénybe. Segítségükkel az autók egyszerűen mellettük – akár 50 kilométer/órás sebességgel is elhaladva – érzékelik, hol található az út szélén álló járművek között megfelelő nagyságú szabad hely. Egy olyan kommunikációs interfész révén, mint például a Bosch Connectivity Control Unit (CCU) technikája, az információk először az adott járműgyártóhoz kerülnek, amely névtelen formában irányítja át azokat a Bosch IoT Cloud (BIC) adatbázisába. A Bosch az összes jármű adatait egyfajta intelligens digitális parkolási térképpé konvertálja, amely a hagyományos navigációs térképeken alapul, és minden járműgyártó számára elérhető. Ezek azután az összes szerverkapcsolattal rendelkező autóval megoszthatják a térképet. A Bosch szerint 2020-ra minden Európában és Észak-Amerikában forgalomba helyezett új jármű rendelkezik majd ilyen hálózati kapcsolattal.
Lakóautó vagy kisautó – a méret a lényeg
A közösségi alapú parkolás „titka” az adatok megfelelő feldolgozása. Korántsem minden szabad hely, amelyet egy-egy autó érzékel az út mentén, tekinthető mindjárt parkolóhelynek. Lehet ugyanis szó éppen kapukijáróról, buszmegállóról vagy éppen a parkolás számára tiltott területről. A Bosch az úgynevezett Data Mining módszerét alkalmazza, hogy minden kétséget kizáróan alkalmas parkolóhelyként azonosíthassa az útszéli megfelelő szabad helyeket. „Az adathalászat segítségével adatok nagy tömegéből szűrhetjük ki gyorsan és célzottan a szükséges információkat” – magyarázta Hoheisel. Ha például egyszerre több jármű is felismer és jelent egy adott szabad helyet az út mentén, nagy valószínűséggel nem parkolóhelyről van szó, s a digitális parkolási térképen ennek megfelelően nem parkolóhelyként jelenik meg. Minél több jármű vesz részt a közösségi alapú parkolásban, annál pontosabb és szélesebb körű lehet a Bosch szolgáltatása. A jövőben akár az is elképzelhető, hogy a Bosch minden egyes parkolóhelyhez hosszúsági és szélességi adatokat is mellékelhet, így a járműspecifikus parkolóhely-keresésre is lehetőség nyílik, például lakóautók vagy kisautók számára.
Minden érdeklődő járműgyártó előtt nyitott szolgáltatási platform
A közösségi alapú parkolás (Community-based Parking) feltétele bizonyos fokú alapvető adatmennyiség az útmenti szabad helyekről. A Bosch a Müncheni Műszaki Egyetemmel együttműködve készített tanulmányt, amelynek központi kérdése, hogy hány autónak kell egy adott szakaszon áthaladni és a szabad helyekről információt szolgáltatni ahhoz, hogy digitális parkolási térkép készülhessen. Az eredmény az adott út kategóriájától – főútvonal, mellékutca vagy hasonló – függően az áthaladó járművek már valamivel több mint egy százaléka is elegendő.
További cikkekOlvasson bele ezekbe is! Megéri.
-
Fürjes és Vitézy is bírálja a kerékbilincs újbóli alkalmazását a fővárosban
A Miniszterelnökség államtitkára bírálja, hogy ismét alkalmaznák a kerékbilincset a budapesti utakon a 2020-as fővárosi költségvetési javaslat szerint.
február 19, 2020 -
Hét érdekes megfigyelés a parkolási rendszerek fejlesztéséhez Hollandiából
A belvárosi területeken jelentkező parkolóhely hiány nem csak a közlekedésben okoz problémákat, hanem az élet más területein is. Ha nem tudunk rendezett körülmények között, gyorsan és kényelmesen leparkolni, az késésekhez, tilosban parkoláshoz rossz esetben mikuláscsomaghoz is vezethet.
május 9, 2017 -
Hat tipp arra, hogyan pörgessük fel egy parkolóház forgalmát
A parkolóházak és mélygarázsok is a piac törvényi szerint működnek – szolgáltatásokat nyújtanak – tehát az ügyfelekért nekik is ugyanúgy meg kell küzdeni, mint egy étteremnek vagy más kereskedelmi vállalkozásnak. A garázsok ma is jelentősen le vannak maradva a kereskedelmi és szolgáltató cégektől a marketing területén, de sosem késő elkezdeni kommunikálni az ügyfelekkel; az alábbiakban összeszedtük a pár fontos teendőt.
május 2, 2017 -
A hat legsúlyosabb vezetési hiba parkolóüzemeltető cégeknél
Az itt bemutatott hiányosságok legfontosabb üzenete, hogy miattuk a közcélú garázsok jelentős mértékű bevételektől esnek el, ez pedig kockára teszik a megtérülésüket!
április 27, 2017 -
10 meglepő tény, amiért Neked is érdemes garázsban parkolni
Miért parkolnak az emberek az utcán, ha van egy jó parkolóház vagy mélygarázs a közelben? Összeszedtem a 10 legfontosabb érvet, ami garázsok mellett szól: ha van rá lehetőség ne parkoljunk az utcán, hanem álljunk inkább be egy közeli fedett parkolóba! Megéri!
április 27, 2017 -
Ezek kellenek egy mélygarázsprojekt sikeréhez
A parkolóházak és mélygarázsok építése befektetői körökben az utóbbi időben nem tartozott kimondottan a slágertémák közé. Annak tükrében, hogy a négyzetméterre vetített hozam általában szerényebb, mint egy iroda vagy bevásárló központnál, ez még érthető is. Emellett egy felelőtlenül előkészített projekttel könnyen a TV-be is lehet kerülni. Lehet-e ez másképp? Hogyan lehet már kis változtatással is sikereket elérni?
április 26, 2017